“Contra més logístics, més lliures”

Amb aquestes paraules, ara ja fa un temps, que Ramón Tremosa, eurodiputat de CiU, em dedicava el seu últim llibre: Catalunya, país emergent. El llibre estava escrit en clau optimista i detallava al lector les oportunitats que per Catalunya s’obrien en el segle XXI: Catalunya, així com tota la zona de llevant, és la porta natural d’entrada de les mercaderies que venen de l’orient. Amb un Euro fort, i Àsia com a principal regió emergent, convertida ja en “fàbrica del món”, la Mediterrània es torna a situar com a eix central en el tràfic de mercaderies a nivell mundial, com ja ho forà durant el temps dels Romans i d’altres imperis de la mare nostrum (grecs, fenicis, egipcis, romans, almogàvers). El llibre és del tot recomanable, i dona una visió de conjunt del que és Europa a partir de les diferents regions econòmiques, que no polítiques, com ja han fet d’altres autors en la matèria com Richard Florida (citat en el llibre de Tremosa) o Kenichi Ohmae (veure The Next Global Stage, llibre, també, del tot recomanable).

De totes maneres, la gran trava per la materialització de totes les oportunitats que suposa la privilegiada posició de Catalunya (el seu teixit industrial i la seva sortida al mar), no només són els pirates de Somàlia que amenacen en desviar les mercaderies per el Cap de Bona Esperança (Sud-Àfrica), que també, sinó les pròpies mancances en infraestructura que arrosseguem a casa nostre. Per un costat, moltes de les grans infraestructures encara estan governades des de Madrid, i les administracions molts cops no tenen els mateixos interessos que els propis interessats (sembla paradigmàtic el cas de la gestió aeroportuària i AENA). D’altre banda, el dèficit en infraestructures de Catalunya fa que malauradament la connexió amb França, per exemple, sigui poc més que deficient.

Aquesta setmana es va presentar  l’informe anual de la Fundació Lluís Carulla, aquest any esta dedicat a les xarxes de comunicació: “Nadala 2009 Xarxes de comunicació a Catalunya”. Durant la presentació, Tremosa senyalava com la xarxa de mercaderies, principalment ferrocarril, tindria que estar perfectament connectada amb els ports de Valencia i Barcelona, d’altre banda, dos dels ports identificats amb més potencial de creixement a tot el món. Una infraestructura però, que no figura dins dels plans de la Unió Europea malgrat el seu cost es inferior als 100 milions d’Euros.

Tanmateix, l’informe reclama un canvi de model en la gestió aeroportuària, que avui a Espanya encara funciona a partir d’un model del tipus soviètic, i que fa que la gestió dels aeroports a Catalunya sigui força deficitària, malgrat tenir unes bones instal·lacions com la nova T1 del Prat. El diagnòstic esta clar i els remeis son coneguts, ja només queda la voluntat política per posar fil a l’agulla.

2 Responses to “Contra més logístics, més lliures”

  1. JK says:

    Interesante artículo. Sin embargo, hay algo que tanto a tí como al autor del libro se os ha escapado. La ruta del norte que debido al cambio climático se espera que sea la más importante y rentable para el traslado de mercancias en cuestión de pocos años.

    Ver artículo:http://www.periodismoindependiente.es/economia/empresas/nuevas-rutas-maritimas-y-calentamiento-global/

  2. Luis says:

    Sin duda. Al igual que la reordenación de los equilibrios en la economía mundial puede ser una fuente de oportunidades para las playas mediterráneas, sin duda el cambio climático es una fuente de oportunidades para los países nórdicos (y no sólo en el transporte, también se abren nuevas oportunidades en el terreno de la agricultura, eficiencia energética, etc.) Al final es más competencia, y un motivo más para ponernos las pilas en tema de infraestructuras y el corredor del Mediterráneo.

    Muy buena apreciación.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: